Handelsnaamrecht: wat is een handelsnaam?
De handelsnaam is de naam waaronder jij je onderneming drijft. Simpel gezegd, het is de naam die jij noemt als je de telefoon opneemt als een klant naar je bedrijf belt.
Wat beschermt het handelsnaamrecht?
Op grond van de Handelsnaamwet is het verboden een handelsnaam te voeren die verwarrend veel lijkt op de handelsnaam van een ander. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de naam zelf, maar ook naar de aard van de onderneming en de plaats van vestiging. Zo zal makelaardij Het Stoepje geen probleem krijgen met slagerij Het Stoepje in dezelfde plaats. En café De Gouden Pint in Groningen zal geen inbreuk maken op de handelsnaamrechten van het oudere café Het Gouden Pintje in Maastricht.
Hoe krijg ik een handelsnaam?
Heel simpel, door een handelsnaam te gebruiken krijg je die handelsnaam. Op grond van de Handelsregisterwet moet je die naam wel bij de Kamer van Koophandel inschrijven, maar de handelsnaam krijg je door hem te voeren. Bijvoorbeeld op je website of door de keuze van je domeinnaam en de naam op de facturen die je aan je klanten stuurt.
Je kunt ook meerdere handelsnamen voeren als je onderneming zich op echt verschillende diensten of producten richt. Die tweede handelsnaam kun je dan ook in het Handelsregister laten inschrijven. Sommige ondernemers proberen slim te zijn door een tweede handelsnaam te registreren om zo een concurrent de wind uit de zeilen te houden. Laat je daar niet al te veel door afschrikken, en handelsnaam krijg je niet door de registratie bij de Kamer van Koophandel, maar door hem daadwerkelijk te gebruiken.
Wat is het voordeel van een handelsnaam?
Een handelsnaam is gratis en iedere onderneming heeft er een. Het mag zelfs een erg beschrijvende naam zijn en dat kan bij een merk niet. Zowel een onderscheidende als een beschrijvende handelsnaam kun je goed gebruiken in de marketing van je bedrijf zonder daar extra kosten voor te hoeven maken.
Wat is het nadeel van een handelsnaam?
Een handelsnaam geeft je vaak maar een beperkte geografische bescherming. Alleen daar waar je onderneming bekendheid geniet kun je je op je handelsnaamrecht beroepen. En als je dan gaat uitbreiden naar een groter geografisch gebied dan kan het zijn dat je alsnog in het vaarwater van een concurrent terecht komt. Als je handelsnaam erg beschrijvend is voor de diensten of producten die jij verkoopt, dan is de bescherming ook niet zo groot als bij een pakkende fantasienaam.
En wat nog meer?
Wil je in de nabije toekomst gaan uitbreiden, overweeg dan ook je handelsnaam als merk te registreren. De kosten van een merkregistratie wegen ruimschoots op tegen de problemen die je kunt krijgen als je handelsnaam niet uitbreidbaar is naar een andere regio of andere diensten en producten.