Ben je opzoek naar een merkenbureau?

Als je op deze pagina bent aangekomen, dan zul je al wel doorbrengen zijn van het feit dat het erg nuttig is om je merk als officieel merk te laten registreren. Je vraagt je misschien af wat een merkenbureau daarbij voor jou kan betekenen. De diensten van een merkenbureau kun je vergelijken met die van een garage. De meeste werkzaamheden aan je auto kun je ook zelf doen. Maar toch geef je er de voorkeur aan om het uit te besteden. Dan weet je dat het werk goed gebeurt en dat je er geen omkijken naar hebt. Je betaalt er inderdaad extra voor, maar het neemt je wel een hoop werk uit handen waar je zelf niet per se in hoeft uit te blinken.

Vrijblijvend contact opnemen
merkenbureau

Dat begint al bij de beoordeling of jouw merk wel voldoet aan de eisen die het Benelux Verdrag inzake de Intellectuele Eigendom of de EU Merkenverordening aan een te registreren merk stellen. Het komt nog steeds met grote regelmaat voor dat Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) of het EU Intellectual Property Office (EUIPO) ingediende merken weigeren in te schrijven omdat die niet aan de formele eisen voldoen. Als je een merkenbureau inschakelt, loop je veel minder kans dat je merk geweigerd wordt. Mocht dat desondanks toch gebeuren, dan is een merkenbureau als IP-MASTERS bedreven in het voeren van verweer tegen de beslissing van het BBIE of het EUIPO.

De eerste hobbel

Nadat die eerste hobbel is genomen, is het zaak om te weten dat jouw merk niet in aanvaring komt met oudere geregistreerde merken. Om de kans hierop zoveel mogelijk te verkleinen kun je door een merkenbureau een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren. Hierbij let een merkenbureau niet alleen op een exacte vergelijking met jouw merk, maar ook op soortgelijke merken. Ook wordt daarbij door het merkenbureau niet alleen gekeken naar exact dezelfde producten waarvoor jouw merk geregistreerd moet worden, maar ook naar soortgelijke producten. Als je niet goed weet hoe dit moet, dan is het vrij makkelijk om in de merkenregisters te verdwalen. Een merkenbureau voert dergelijke onderzoeken met grote regelmaat uit en signaleert problemen vaak voordat het echte conflicten kunnen worden.

Mocht jouw merk in de registratiefase toch op problemen van een andere merkhouder stuiten, dan moet het BBIE of het EUIPO in een oppositieprocedure de knoop doorhakken of ze jouw merk wel of niet gaan registreren. Een merkenbureau voert dergelijke procedures met regelmaat. Daardoor weten zij op voorhand al welke argumenten wel en welke argumenten niet tot een goed resultaat zullen leiden. Een leek die dergelijke expertise mist, zal een minder goed resultaat bereiken in een oppositieprocedure. Bovendien bespaart het je een hoop stress door problemen te laten oplossen voor iemand die daar zijn beroep van heeft gemaakt.

Na de registratie

En als je merk eenmaal is geregistreerd, dan is het fijn dat je niet alles zelf in de gaten hoeft te houden. Het BBIE en het EUIPO houden niet voor jou in de gaten of iemand anders later een merk wil laten registreren dat zou kunnen botsen met jouw merkrechten. Bij IP-MASTERS kun je de merkenregisters laten monitoren op later ingediende merken. Zo kun je voorkomen dat er voor jouw merk schadelijke merkaanvragen tot een merkregistratie leiden. Een merkenbureau zorgt er voor dat  jouw geregistreerde merk ook exclusief blijft en daardoor echte bescherming geeft.

Het BBIE en het EUIPO geven je wel een seintje als de beschermingstermijn van je merk dreigt te verlopen, maar als jij inmiddels verhuisd bent, dan gaan zij niet actief naar je op zoek. Een merkenbureau is wat dat betreft veel klantgerichter. Zij zijn geen registrerende instantie maar een dienstverlener op het gebied van merkbescherming en zullen er alles aan doen om jouw merk zo sterk en goed mogelijk beschermd te houden.

Vrijblijvend contact opnemen